Με αφορμή την ολοκλήρωση των 250 ωρών πρακτικής άσκησης στο Ευρωπαϊκό Πρότυπο, ζητήθηκε να συντάξω ένα σύντομο κείμενο για τις εμπειρίες μου στο πλαίσιο, καθώς και αν συνέβαλε στην ολοκλήρωση των στόχων μου της πρακτικής άσκησης.
Αρχικά, το πλαίσιο ήδη από τις πρώτες μέρες με έκανε να αισθανθώ ευπρόσδεκτος και την ένταξη μου μέσα στις σχολικές τάξεις ως μια φυσική διαδικασία. Η κα Σπυροπούλου, ως υπεύθυνη μου για την πλειονότητα των αρχικών ωρών παρακολούθησης, στόχευε στην παρακολούθηση πολλαπλών τάξεων και περιπτώσεων μαθητών, με μεγάλες ή μικρές μαθησιακές δυσκολίες. Πολλές φορές μάλιστα, ζητούσε να παρακολουθήσω μαθητές που αν και δεν φαινόταν να είχαν μαθησιακές δυσκολίες, από τις συζητήσεις μαζί της και με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, κατάφερα σταδιακά να τις εντοπίζω από μόνος μου. Τόσο η κα Σπυροπούλου όσο και η κα Καφούρου, ήταν πάντα διαθέσιμες και πρόθυμες να μου λύσουν οποιαδήποτε απορία σχετικά με τους μαθητές του πλαισίου, ως προς τον τρόπο προσέγγισης τους ή διεξαγωγής των εξατομικευμένων, αλλά και απορίες σχετικά με την ειδική αγωγή, που δεν περιορίζονταν σε περιπτώσεις που μπορεί να συναντούσα εντός του πλαισίου. Οι εμπειρίες τους στην ειδική αγωγή, που μοιράστηκαν μαζί μου, αλλά και ο τρόπος διαχείρισης όλων των μαθητών θεωρώ ότι συνέβαλαν στην βελτίωση μου, ως προς την αντιμετώπιση και προσέγγιση των μαθητών εντός και εκτός πλαισίου. Ιδιαίτερα εποικοδομητική εμπειρία, ήταν η σύγκριση που έκανα, αρκετές φορές ασυναίσθητα μεταξύ του τρόπου προσέγγισης ενός ψυχολόγου και ενός εκπαιδευτικού στους μαθητές, ιδιαίτερα σε αυτούς με μαθησιακές δυσκολίες, με αποτέλεσμα να θελήσω να παρακολουθήσω και σεμινάρια ψυχολογίας για να μπορώ να προσαρμόζομαι καλύτερα στις ανάγκες των μαθητών.
Επιπλέον μετά την ολοκλήρωση των παρακολουθήσεων, κατά τη διάρκεια των εξατομικευμένων μαθημάτων μου, δεχόμουν συνεχή ανατροφοδότηση από την κα Καφούρου, δίνοντας μου τον απαραίτητο χώρο για να «αναπτυχθώ» και να βελτιώσω το τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος, ενώ παρέμβαινε στοχευμένα είτε κατά τη διάρκεια είτε κατά την ολοκλήρωση του μαθήματος, για να μου προτείνει βελτιώσεις. Επιπροσθέτως, αν και στα εξατομικευμένα μαθήματα η συνεργασία μου με την κα Σπυροπούλου περιορίστηκε, οι παρεμβάσεις αξιοποιώντας το υπόβαθρό της ως ψυχολόγος στη διαχείριση των μαθητών, ιδιαίτερα του Άγγελου, αποτέλεσαν μια πολύ χρήσιμη εμπειρία. Ταυτόχρονα, η συνεργασία με την κα Μπελίτσου στο δεύτερο μισό της πρακτικής μου και κυρίως στις ώρες του απογευματινού σχολείου, μου έδωσε την ευκαιρία να βιώσω μια δεύτερη διαφορετική προσέγγιση ενός ειδικού παιδαγωγού σε μαθητές δημοτικού και γυμνασίου με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες, ενώ παράλληλα μου εξηγούσε τον τρόπο σκέψης της και το λόγο, που διαχειρίζεται το κάθε μαθητή με τον συγκεκριμένο τρόπο. Θεωρώ, ότι αποκόμισα και από τις τρεις υπευθύνους μου πολλές χρήσιμες γνώσεις και εμπειρίες, που ήταν ο προσωπικός μου στόχος, όταν ξεκίνησα τη πρακτική.
Ωστόσο, υπήρχαν κάποια «αρνητικά» όσον αφορά περισσότερο το μεταπτυχιακό πρόγραμμα, που σίγουρα οφείλονται και ως ένα βαθμό στη ταχύτητα με την οποία ολοκλήρωσα τις 250 ώρες πρακτικής. Δεν θεωρώ ότι ανέλαβα κάποια περίπτωση μαθητή αρκετά νωρίς, με αποτέλεσμα ναι μεν να έχω κάνει αρκετές ώρες με το μαθητή, που θα κάνω το case study, αλλά ίσως όχι τόσες όσες θα χρειαζόμουν για τη σύνταξη της εργασίας μου. Επίσης, υπήρχαν κάποιες φορές, που είχα μαζί με την συμφοιτήτριά μου την ίδια ώρα εξατομικευμένο, αλλά είχαμε όμως τον μαθητή του case study του άλλου. Ίσως, ένα αρνητικό ήταν η άρνηση ορισμένων εκπαιδευτικών να βρίσκομαι εντός της τάξης ενώ διεξαγόταν το μάθημα, που ωστόσο δεν παύει να αποτελεί δικαίωμά τους. Παρ’όλα αυτά σε μεγάλο βαθμό θεωρώ ότι η πλειονότητα των «αρνητικών» οφείλεται στη προσωπική μου επιλογή να κάνω σε σύντομο χρονικό διάστημα τις ώρες της πρακτικής μου.
Εν κατακλείδι, θεωρώ πως η εμπειρία μου στο πλαίσιο αποτελεί μια θετική εμπειρία, που μου προσέφερε εφόδια για τη σταδιοδρομία μου ως εκπαιδευτικός. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους υπευθύνους μου και τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, που συνέβαλαν στην ομαλή και ευχάριστη μου ένταξη στο πλαίσιο του σχολείου.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Καμουτσής
Φιλόλογος με ειδίκευση στην ειδικής αγωγής
MSc, Mediterranean College.